laupäev, 27. aprill 2013

...jätkub....

no comments

Nha Trang

Esimene päev läks niisama sisseelamise tähe alla. Ema oli nii väsinud, et arvas, et ei jaksa isegi õhtust tulla sööma, kuid peale paaritunnist uinakut saabus energia tagasi. Panime nad elama Danny hotelli Carpe Diem ning hoolimata hotelli natuke kõrvalisest asukohast jäid nad oma tubadega väga rahule. Danny on pannud suurt rõhku oma hotelli mugavaks ja ilusaks muutmisele, seal on kõik pisiasjad läbi mõeldud. Igatahes olid vanemad rahul, et said peale seda jubedat rongi end rahulikult suures voodis pikaks sirutada ning õhtusöögiks end koguda.

Läksime koos Jane´i ja Mark´iga Lanterns´isse. Selles kohas käisime Troimiga kunagi kokanduskursustel, aga söönud seal ise polnudki. Resto oli puupüsti täis. See on täiesti müstika, kuidas sellel kohal on iga päev täismaja, järelikult ikka väga hea reklaam. Samas, toidud olid ka head, ilusti serveeritud, ettekandjad olid kiired ja abivalmid ning pärast tahtsid saada tagasisidet, kuidas maitses. Eks mul oli natuke eelarvamus, kuna nägin, kuidas kursustel seda E621 jõhkralt lisati, aga ma ei hakanud seda teemat seal lauas üles võtma.

Seltskond sulandus väga hästi kokku ning me olime Troimiga meeldivalt üllatunud, kui hästi minu ema ja Peeter inglise keelt räägivad. Nad pole ju üldse harjutanud, aga seal lauas hakkas jutt kohe jooksma. Jane ja Mark olid jällegi vaimustunud, kui toredad vanemad meil on. Muidugi said nad ka Eestist kingitusi: šokolaadi ja Eesti T-särgi, mille Mark kohe selga pani. Isast oli natuke kahju, et ta inglisekeelses vestluses osaleda ei saanud, aga tõlkisime talle jooksvalt. Eks esimesel päeval pidi ka BC üle vaatama ning seal vanemaid teistele tutvustama. Naljakas oli vaadata inimeste reaktsioone, kuidas mõni ütles, et ma olen rohkem ema moodi ja teine, et olen isaga „same, same“ :) ning tähelepanelikult uuriti ka Troimi ja Peetri sarnasust. Seda sarnasuse asja ütlesid aga väga paljud, sealhulgas meie turvamees. Vanemad on siin riigis väga tähtsad ja austatud.

Ja järgmisel päeval oligi juba Troimi sünnipäev. Hommikul kogunesid kõik meie juurde, kallistasid ja musitasid Troimi ning tõid kingitusi. Troim oli nii üllatunud ja jäi loodetavasti väga rahule sellest suurest tähelepanust. Üks üllatuskülaline oli tal ka – Väike Lucca tuli Eestist õnne soovima! Muuhulgas sai ta kingiks suure paksu Keith Richards´i eluloo raamatu, suitsujuustu ja Jane´ilt-Mark´ilt malaariavastase komplekti (ehk siis suur pudel Gordons´ gin´i + laim + toonik; juures täpne manustamisõpetus :)).

Sünnipäevahommikukohvi sõitsime jooma Chong Promontory Kaljude juurde. Ja sõitsime bussiga, et mitte kogu aeg taksojuhtidega võidelda, pealegi saab bussiga väikse ekskursiooni ka ning bussid on siin konditsioneeritud ja puhtad, ainult et nii kui meie peale astusime, pandi üürgama kohalik muusika. Tundus, et meie pärast :) Chong Promontory´s on mõned kenad kohvikud ja imeilus vaade. Lisaks sai vanematega üks turistikoht ära vaadatud ning neile hiiglase-käe legend ära räägitud.

Üldiselt olid vanemad megaõnnelikud ja neil meeldis olla Nha Trangis, puhata, õlut-veini juua ning meiega ringi hängida. Isad higistasid mõnuga ning me kinnitasime neile, et siin võib vabalt vahepeal ilma särgita ringi kõndida, vahet pole, niikuinii peetakse venelasteks. Ka ema hakkas end palju vabamalt tundma, ütles, et Tallinnas olles mõtles ta küll, et ei julge siin üldse randa minna ja häbeneb, kuid siin soojas kliimas ununevad sellised asjad kiirelt. Paari päevaga ei mõtle enam selle peale, kas su soeng on tipp-topp korras ja ripsmed värvitud. Lihtsalt lähed kaasa selle mõnusa kuuma kliima fiilinguga.

Troimi sünnipäev jätkus õhtul, kui tegime traditsiooniline double-külastuse – esmalt Sheraton ja siis Lac Canh. See on väga hea kontrastide näitamise viis. Sheraton oli muidugi super, peen ja ilus. Lac Canh aga ehmatas mu ema küll korralikult ära. Eks ta midagi eriti ei öelnud, aga suurt midagi peale riisi süüa ka ei julgenud. Millegipärast tundus talle seal räpane, kuigi tegelikult on see koht täiesti turvaline. Õpetasin isale pool õhtut pulkadega söömist ja ta sai juba päris hästi hakkama, igatahes ta tahtis õppida ning üritas iga pisemat riisitera ja kapsalehekest pulkadega haarata. Lõpuks tuli hästi välja, aga paar päeva hiljem alustasin õpetamist otsast peale. Õhtu lõpetasime muidugi Booze Cruise´is. Oli väga meeleolukas ning kohale saabusid ka Lucca koos oma väikse vennaga. BC töötajad arvasid nüüd muidugi veel rohkem, et me oleme täiesti veidrikud. Jüri leiutas Booze Cruise´ile eestikeelse vaste – Puust Kruus. Et niimoodi jääb talle see paremini meelde.

Esmaspäeva, 18. märtsi, tegime rahuliku päeva. Reisi algus oli niigi tormiline olnud ning randa nad polnudki veel saanud. Kõigil oli muidugi üks eesmärk, võimalikult pruuniks saada, nii et nii nad siis lamasid seal ühe ja teise külje peal ning püüdsid päikest. Õnneks ikka määrisid end kreemiga ka. Tänu oma emale ja isale sain ise ka natuke „valge inimese“ tunnet tunda ning Lousianas toolide peal peesitada. Ohh, kui mõnus see oli. Nüüd saan aru, küll, miks Jane iga päev Louisianas on ja tooli rendib. Tooli peal on ikka hoopis mõnusam kui liiva sees. Õhtuks oli isa igatahes nagu vähk, nahal olid tugevad päikserandid juba, ning Troimi isa oli suutnud miskitmoodi oma jalatallad ära kõrvetada. Ega ta muidugi eriti ei istunud ka, vaid ainult jalutas mööda kuuma liiva, aga liiv on siin tõesti nii-nii tuline, et peab ettevaatlik olema.

Teisipäeval, 19. märtsil oli mu ema-isa 31. pulma-aastapäev, mis tähendas jälle tähistamist. Hommikul käisime kõik koos jala turul ning klõpsisime mutikestest pilte. Meie jaoks tavaline rutiin, aga vanematel muidugi megahuvitav. Elusate lindude sektsiooni me neid viima ei hakanud, mu ema oleks vist kohe minema jooksnud siis.

Pärastlõunal sõitsime aga I-Resorti. See on ka mudavannidekoht, kuid uuem ja 2 korda kallim. Tahtsime ise ka näha, missugune see on, kuna Jane kiitis seda taevani ning ütles, et see on ikka nagu 5-tärni koht. Sõitsime taksoga sinna ning jätsime juhi meid ootama, arve oli ees 142 000. Tavaliselt need tüübid ikka ootavad ja passivad, et nende kliendid tagasi sõidaksid, aga seekord meil vedas! Kui me välja tulime, oli meie kutt kadund, nagu tina tuhka ja me võtsime uue takso. Mis tähendas, et saime sinnasõidu tasuta. No mis siis, I-Resort´i sissepääsupilet on ise juba niipalju kallim, et väga vahet polnud.

Süsteem oli sama, mis Thap Ba´s – dušš, mudavann, mineraalveevann, kosed ja basseinid. Riietusruumid on ilusamad ning kuidagi väga vaeva on nähtud seal nende kaljude ja asjade ehitamisega, aga ma ütleksin, et üldiselt on see uus koht nõrgem. Näiteks mudavannis saime küll omaette olla, aga kuuma mineraalveevanni eraldi ei olnud. Seal vedelesime koos teiste inimestega ja see oli nii suur, et seal võis ujuda. Lilli, puid ja rohelust on ka vanas rohkem. Uus oli natuke kõledam ja totakam. Ei teagi. Vanematel muidugi võrdlusmoment puudus ja neile väga meeldis. Ega see muda sees vedelemine on omaette kogemus, kuna see muda siin ei haise ega ole mingi vastik paks kleepuv ollus. Aa, ja siis kõigile anti rätikud ja pudel vett, mis oli tore väike žest.

Tagasi sõitsime siis juba uue taksoga, mille meeter hakkas taas nullist tiksuma. Enne linna tegime peatuse Po Nagar tornide juures ja kupatasime vanemad vanasid ehitisi vaatama. Tuleb ikka vaatamisväärsused ära näha.

Õhtusöögi sõime Aisha´s. Püüdsime küll Mariannat ka kätte saada ning talle šokolaadi viia, mis isa spetsiaalselt temale mõeldes ostnud oli, kuid tüdruk ei vastanud meie sms-idele ning restoranis teda ka ei olnud. Mis siis ikka. Õhtusöök oli hea ning kogu atmosfäär ja värk avaldas vanematele muljet. Istusime teisel korrusel ning saime mõnusalt omaette olla.

Järgmise päeva vedelesime jälle rannas ning meie Troimiga käisime Metros, et seekord ise õhtusöök teha. Liiga palju juba väljas söödud. Maks, riis, salat. Kahjuks ei saanud Pets tulla õhtust sööma, kuna tema jalgade alla olid nüüdseks tekkinud juba villid ning ta ütles, et iga samm on nii piinarikas, et ta lihtsalt ei suuda kõndida. Tegi endale hoopis kodus mitu korda jaheda veega jalavanni ning määris taldasid. Viisime söögi talle hotellituppa.

Jüri käis pärastlõunal massaažisalonge avastamas ning meie jalutasime emaga linna peal ning ostsime igasugu maiustusi talle Eestisse kaasa. Jüri käis üldse palju üksinda ringi luusimas ning elu-olu vaatamas. Näiteks tihti, kui kõik peale õhtusööki koju tuterdasid, läks isa paari tunni pärast üksinda linna vaatama. Jälgis, kuidas uusi maju ehitati, mismoodi motikamehed töötavad ja kuidas valgetele meestele tüdrukuid pakutakse. Lisaks kõigele avastas ta, et üks ratastooli-tüdruk, kes meile alati lehvitab ning kellega me juttu räägime ja kelle käest mõnikord nätsu ostame, suudab tegelikult kõndida. Isa ütles, et jälgis teda natuke ning vaatas, kuhu ta sõidab. Tšikk sõitis ühele kõrvaltänavale ning siis tõusis toolist püsti ja astus paar sammu oma sõprade juurde õhtust sööma. No ma ei tea, võib-olla on tal mingi jalgade probleem, et ta ei saa korralikult ja ilusti kõndida ning sellepärast sõidab ratastooliga. Aga igal juhul, see oli see uudis ka Jane´ile ja Mark´ile.

Niisiis, üks puhkepäev läbi ning neljapäeval, 21. märtsil oli jälle kavas aktiivne tegevus. Jane´i abiga rentisime 7 peale maasturi ning sõitsime linnast välja. Enne veel ronisime Valge Buddha juurde ning nägime ühte kummalist asja – nimelt on seal üks suur kell, mida mõni munk mõnikord lööb ehk siis tegelikkusest tõukab mingit suurt horisontaalselt rippuvat tala vastu kella. Seekord aga oli kella juures järjekord ning valged turistid istusid üksteise järel kella sisse (kella all oli väike pink) ja lasid siis mungal kella lüüa. Ma pole siukest asja enne näind. Mis head sellest tulla võib, pole mul aimugi. Aga kurdiks jääda või peavalu saada on minu meelest küll suur tõenäosus.

Edasi jätkus teekond ida poole. Peagi lõppesid majad otsa ning kahel pool teed laiusid ilusad rohelised riisipõllud. Veel tunnike sõitu ning põllud asendusid puude, põõsaste ja aina tihedamaks muutuva džungliga. Lõpuks keerasime suurelt teelt maha ning tiirutasime mööda väikseid teid. Aknast paistsid mäed ja orud ning üksikud värvilised majad paljasjalgsete laste, kanade ja võsalehmadega.

Lõpuks jõudsime YangBay rahvusparki. See oli nagu mingi võlumaa. Kuskile nii kaugele mägede vahele džunglisse oli rajatud selline suur asi – uhked laiad asfaltteed, elektriautod, pargid, skulptuurid, restoranid ja suveniiripoekesed. Kõik oli korras, puhas ja niidetud. Kõik see oli huvitav ka Jane´ile ja Mark´ile, kes samuti olid sellest kohast kuulnud, kuid mitte kunagi ise käinud. Kena ao dai´d (Vietnami traditsiooniline kleit) kandev tütarlaps suskas mulle kätte brošüüri ning joonistas peale numbrid, mis järjekorras me pargis erinevaid kohti läbima peaksime. Okei.

Esimene peatus – traditsioonilisemuusika maja (siit näeb videot). Tareke oli meie sinnajõudes juba paksult venelasi täis ning laval käis kõva show. Kutid tegid muusikat põhimõtteliselt ei millegagi. Tagusid bambuskeppe teineteise vastu, puhusid ja plaksutasid ning põhimõtteliselt tuligi sealt mingi räpp välja, aga no tegemist on siiski üksnes rütmiga. Natuke oli isegi huvitav, aga lahkusime sealt küllalt kiirelt, et idanaabrite grupist ette jõuda. Järgmine peatus oli see imeilus kosk, mille pärast üldse too park ehitatud on ja kust oma nime saanud. Niisiis – Yang Bay waterfall.
See oli hästi mitmetasandiline, lai ja väga maaliline kosk (siin on jälle väike video), kahel pool kõrged tumerohelised puud. Muidugi oli ka siin inimkäsi natuke abiks olnud ning mõningaid sillakesi ja kivikesi juurde ehitanud, aga vietnamlased teevad seda kuidagi nii, et ei häiri üldse. Eemalt vaadates ei saa arugi, et mõne asja puhul pole tegemist päris loodusega ning tegelikult on selle mõte ainult turisti elu natuke kergemaks teha. No vanamutid ei saa ju turnida mingite konarlike looduslik kivide peal. Kose all või ees oli mõnus looduslik bassein. Tormasime kõik vette, mis oli jahe ja puhas. See vesi oli tõesti üks mõnusamaid kohti, kus ujuda. Põhi oli liivane ning sügavamaks, kui rinnuni, ei läinudki, temperatuur oli mõnus-karastav ning vesi nii selge, et paistis täielikult läbi. Lisaks elasid seal doctor-fishid (võin ka eksida). Arvan, et need on just need kalad, kuna, kui seisma jäid, kogunesid kalakesed sinu ümber ja hakkasid vana nahka näksima. Nad olid küll suuremad kui fish-spa kalad, aga hirmsad üldse mitte. Päris naljakas tunne, kui keegi natuke näksas. Jürile me muidugi seda enne tema vetteminekut ei öelnud, et seal sellised hammustajategelased sees on.

Nii mõnus oli seal olla, et otsustasime teha väikse pikniku ning süüa ära kaasatehtud võileivad ning juua paar külma õlut. Aega meil ju oli ..... . Oma grupiga reisida on palju-palju parem kui suure seltskonnaga. Ei pea kuulama giidi ülesandeid ega ootama teiste inimeste järel. Me ei vaadanud üldse kadedusega neid vaeseid venelasi, kes sinna suure 40-kohalise bussiga tulnud olid.

Edasiseks olid meil jäänud veel karud, jaanalinnud ja sead. Sinna sõitsime mugavasti elektriautoga. Karud olid nunnud ja väiksed. Neid oleks saanud toita ka, aga see oli kuidagi napakas. Nemad nimetasid seda „bear fishing“ ja välja pidi see nägema nii, et inimesed on kõrgel rõdu peal koos õngedega ja siis lasevad alla mõmmidele banaani vmt. Loobusime. No milleks? Vahtisime niisama karudega tõtt. Nemad vaatasid meid ja meie neid. Karud olid tumepruunid ja väiksed, umbes nagu mingi megapaksu hundikoera-suurused :)

Jaanalinnud olid väga ilusad. Nägid kuidagi korralikud ja hoolitsetud välja. Sõitma me nendega muidugi ei läinud ...... ilmselgelt. Vaatasime veel hoopis puurisolevaid iguaani ja mingit suurt madu ning saime šoki hiigelsuure ämbliku nägemisest. No see tarantel oleks mu arust ka pidanud seal puuris olema! Ma ehmatasin nii ära, et kargasin laua peale ja kõik naised minu järel. Luurasime, kuhu ta minna võis ning tundus, et ta käis kordamööda kõikide meie käekottides sees, lõpuks vist siiski jooksis metsa tagasi.

Viimaseks atraktsiooniks YangBays oli päevatipp totakuses – sigade võidujooks (video). Eks see park oli väga paljuski rajatud lastele, nii et natuke imelik oli seal seda vaadata, aga no mis siis. Vietnamis ongi paljud asjad kuidagi kiiksuga. Sead rivistati joonele ning igaüks tormas stardipaugu peale mööda oma kanalit finiši poole. Kes enne lõppu jõudis, sai kõige rohkem süüa sealolevast toidukausist. No mida nali! Mu arust kestis kogu võistlus kokku 7 sekundit ja kõik notsud jõudsid finišisse täpselt samal ajal.

Tänasime töötajapoisse ning lasime elektriautol end tagasi parklasse viia. Vahepeal sõitsime mööda muinasjutulisest pargist. Muinasjutuliseks tegi selle asjaolu, et seal seisid teatud vahemaade tagant ilusad valged hobused. Park oli suht looduslik ning seal kasvasid väiksed korrapäraste vahedega väiksed ilusad puud. Ja siis need meletult ilusad hobused. Kõik oli ilus, kuni avastasin, et hobused on puude külge kinni seotud! No milleks. Nii kahju hakkas neist. Oleks ju kena teha neile mingi aed ümber, et nad seal vabalt ringi saaksid kapata. Nüüd nad aga ainult seisid ja pakkusid suurte silmadega turistidele silmailu. Oehhh..... ma ei saa. Loomadest hakkab kohe kahju.

Päev veel läbi polnud ning nüüd sõitsime oma pisikese maasturiga Long Beachile. Vietnamis ei tea kunagi, kas see auto- või taksojuht, kellega sa sõidad, sai ikka aru, kuhu sa minna tahad või mitte. Nii me siis nuputasime seal autos ka, et huvitav, huvitav, kas me oleme ikka õigel teel. Õnneks olime. Jõudsime kenasti Long Beachile ning puhkasime seal tunnike-paar. Ujusime lainetes ja kogusime endile kirpe. No tõesti. Täpselt samamoodi nagu jaanuarikuus seal käies, olime ka seekord järgmine päev ära näritud. Need kutsad lihtsalt tulevad ja istuvad sulle tooli alla ning levitavad oma kirpe.

Kõik jäime päevaga rahule. Mis siis, et YangBay oli võib-olla natuke liiga kunstlik ning seal olid nood imelikud loomamängud, päev üldiselt oli super. Nägime ise ja saime näidata vanematele Nha Trangi ümbruse loodust, ilusat koske ning pikkade helesiniste lainetega Long Beachi. Pealegi saime veeta meeleoluka ning ägeda päeva kõik koos – mina, Troim, Leda, Jüri, Peeter, Jane ja Mark.

Päev oli päris väsitav, nii et õhtusöögiks me väga mingit kohta otsida ei viitsinud. Läksime odavasse ja lihtsasse Des Amis restorani ning seal oli meie tolle aja kõige odavam õhtusöök – 5 inimese peale läks kokku 14 eurot, kusjuures ema tellis klaasi veini (mis on tavaliselt kõige kallim asi) ning me jõime vähemalt 5-6 õlut. Ja me sõime ikka korralikud söögid, mitte ainult mingeid snäkse.

Aktiivne päev vaheldus jälle mõnusa rahuliku päevaga. Käisime Troimiga turul ning pealelõunal käisid Jüri, Peeter ja Troim TyMy´s massaažis. Jäid kõik väga, väga rahule. Eriti hästi tundis end Peeter, kuna tema vist pole juba ammu-ammu ise massaažis käinud ning TyMy´s on see tõesti hea. Õhtuks tegi tubli Troim jälle kogu kambale ise suure hakkliha-oa pajaroa. Kui ta võtab kätte ning viitsib teha, siis tal tuleb alati eriti hea toit välja. Ja kui ta ei viitsi süüa teha, siis ei teegi. Et mingit halba sööki tema käe alt ei tulegi.

Õhtul läksime natuke šoppama ning järgmiseks päevaks Ahvisaare tuuri broneerima. Tuuri panime kinni muidugi juba enda tuttava tüübi juures. Tuuribüroos käis parajast mingi oleng, kutid istusid kõik ruumi tagaotsas põrandal ja jõid. Ma arvasin, et mingi töökoosolek :D, aga tegelt oli hoopis meie tuttava sünnipäev. No tore, vähemalt oli ta veel paremas tujus kui tavaliselt. Õnnitlesime muidugi ning ütlesime, et oleks vaja viiele inimesele homseks tuuri. Pole probleemi. Aru ma ei saa, kuidas need asjad siin toimivad. Ta isegi ei helistanud mitte kuskile, et küsida, kas kohti on või midagi. Lihtsalt kirjutas meile tšeki välja ning ütles, et järgmine hommik kell 8 peame valmis olema. Kõik toimib! Aga neid tuuribüroosid on ju terve linn täis ..... . Allahindlust saime muidugi ka pea terve kasti õlle jagu :)

Istusime järgmisel hommikul rõõmalt ja korralikult kell 8 mitme pudeli vee ja kuuleritäie õlledega tuuribüroo ees toolidel ja ootasime huviga bussi. Ligi pooletunnise hilinemisega saabus suuuuur 50-kohaline reisibuss. Ohh, see eriti head ei tõotanud, kuna nüüd hakkasime ükshaaval ülejäänud rahvast hotellidest peale võtma. Buss ukerdas oma suure kerega igasugu väikeste tänavate peal ning tiirutas turu ümbruses, inimesi tuli peale igasuguseid. Ega tegelt pole bussis halb istuda, aga meile polnud need kohad ju uued :) Lõpuks siis saime linnast välja ning sõitsime paarkümmend kilomeetrit põhja poole sadamasse, kus kogu kambale pandi pähe ühtemoodi kollased poolnokamütsid ning kupatati meid ilusa katamaraani peale.

Ausalt öeldes polegi ma siin nii ilusat laeva näinud. See oli uus ja väga puhas, wc ees oli isegi kraanikauss, seep, peegel, lilled ja kätekuivatusrätik. No nagu nimme muidugi, siis kui pole vaja wc-sse minna, on megailus wc ja oi kui palju ma olen käinud nende jubedate väikeste kõikuvate laevakökside peal pissil, kus uks ei käi normaalselt kinni, kõik on kahtlaselt märg ja räpane.

Selle laevaga oli aga täielik lust saarelt saarele sõita. Merel on mõnus. See lause tungib alati pähe, kui kuskil mõnusal merel triivime. Esimene peatus oli eriti ilusal paradiisisaarel, kuhu inimkäsi oli jälle mingeid asju ehitanud. Väike draakonipuu istandus, mõned jaanalinnud (jälle!) ja siis hirved. Oi, need hirved olid armsad. Sai osta pähkleid, minna hirvede vahele nende aedikusse ja siis neid toita. Nii armsad ja tähnidega, tõelised bambid. Pehmed ja sõbralikud. Nende elu tundus seal ka okei olevat – elasid nad ju tegelikult täiesti looduses, suur-suur salu oli nende päralt.

Järgmisel saarel oli pikem peatus. Taaskord väga ilus loodus ning hele-helesinine vaikne merevesi. Sealseks meelelahutuseks olid elevandid, karud, koerad, veekosk ning siis lõunasöök. Alustasime koeratsirkusega .... nojah. Koertest nii kahju polnudki, kuna neile vist meeldib inimese käsklusi täita ning isegi päris tore oli neid vaadata. Edasi tuli aga karutsirkus ja see enam nii tore polnud. Vaesekestele olid selga pandud mingid läikivad seelikud ning nad pidid kogu aeg kahe jala peal kõndima. Erilised trikid olid neile küll selgeks õpetatud, kuid mina ei suutnud seda palagani kaua pealt vaadata. Lahkusin peale 10 minutit ning istusin omaette eemal puu all. Peagi tuli ka ülejäänud kamp mulle järgi.

Väikse beebielevandiga sai ka sõita. Seda lõbu proovisid ainult lapsed. Tegid elevandi seljas väikse tiiru, poseerisid fotograafile ning pärast tõstis elevant lapse veel ise oma londiga endale nina peale istuma. Heh, vantsi sai ka niisama katsuda ja lähedalt uudistada. Tore rahulik loom, ma loodan, et neile mingeid rahusteid pole sisse söödetud, aga nad vist on pigem nii treenitud, et ei tule pähegi mingit vale liigutust teha.

Paarisaja meetri kaugusel oli n-ö orhideekoobas, mis valmistas väikse pettumuse, kuna tegemist ei olnud koopaga ning orhideed olid sinna ka inimeste poolt kasvama pandud. Suur valik oli seal sellegipoolest. Väga ilus ja müstiline, kõik need kaunid lilled, igasugustes suurustes ja värvitoonides. Sai jalutada seal tiigikeste ja puude vahel ning lilli imetleda.

Meid huvitas aga kosk, kus pidi ujuda saama. Nii palav oli niikuinii ning me kõik tilkusime higist. Erinevatel andmetel asus kosk 2 kilomeetri, 400 meetri või 200 meetri kaugusel. Otsustasime, et otsime ikka üles. Panime Troimiga ees minema läbi paksu džungli ja järskudest treppidest üles rühkides. Juba 15 minuti pärast hakkasime kuulma kohinat ning ei läinudki enam palju aega, kui jõudsime imeilusa, aga väga raskesti juurdepääsetava koseni. Natuke turnimist tuli teha, aga see kõik sai tasutud, kui saime end heita sellesse jahedasse ja puhtasse mäejärvekesse. Oma üllatuseks märkasin mõne aja pärast, et ka mu ema ja isa jõudsid sinna kohale. Ma arvasin, et nad ei hakanud üles ronima ning jäid alla meid ootama, aga siiski, siiski .... :) Vanemad hüppasid ka kohe vette ning jahutasid oma üleni higist keha. Ema ütles hiljem, et vot, milleks kõik inimene võimeline on. Ise töötab seal Tallinnas ainult kontoris päevast päeva ega kujutaks ettegi, et ta jaksab 40 kraadiga kuskile mäe otsa ronida. Me olime ju targastpeast ka kõik oma kotid üles kaasa tarinud ning ema kõndis kogu aeg ringi minu kookospähkliga.

Tagasiteel kohtasime raja peal ka kahte imeilusat, umbes 30 cm pikkust, sinakas-rohelist iguaani-poissi. Imelised värvid ja hoopis teistmoodi kogemus on sellist tüüpi looduses näha, mitte loomaaias klaasi tagant vaadata, et „ahah, see elab siis kuskil Vietnamis“.

Pärast pisikest pausi päikesevarjude all juhatati meid edasi lõunasöögile, mis toimus väikses restoranis, muidugi vabas õhus. See lõuna ei olnud võrreldavgi 4-saare tuuri õlis praetud käkkidega. Kõigepealt toodi lauale suur terve kala, mis alustas küpsemist väikse pliidikese kohal, siis riis, supp, värske salat, täidetud kalmaarid ja karamellised krevetid! Istusime ühes lauas ühe Hanoi kuti ja tema raseda abikaasa ning nende Nha Trangi sõbraga. Ma alguses koorisin tähtsalt kõigile meie seltskonna inimestele krevette, aga kohalikud ainult muigasid selle tegevuse peale ning selgitasid, et neid nii pisikesi süüakse koos saba ja sarvedega. Nende koorik on nii pehme ja ka kastmes haudunud, et saab lõdvalt katki närida. Jälle midagi uut. Kui kõigil olid kõhud juba täis, avati ka kohalik põldmarjaveini pudel ning kallati pokaalidesse tumepunast kanget jooki. Ja kange oli see küll, vist 16-17 kraadi. Just paras 40-kraadise kuumusega!!!! Ei tea midagi, et see paneb kohe pea sumisema. Aga tasuta saadud, siis proovimata ka ei jäta.

Korraks saime veel ujumas käia ning juba oligi start järgmisele ehk viimasele ehk Ahvisaarele. Peab muidugi kohe ära ütlema, et ahvisaar ei ole mingi sajandeid vana ahvide elupaik, vaid pärdikud on seal elanud vaevalt mõnikümmend aastat. Venelased tõid sinna kunagi paar ahvi, kes hakkasid nii jõudsalt paljunema, et nüüd on neid seal umbes 4000. Saarele on ehitatud muidugi jälle tore keskus turistidele – ilusad majakesed, korralikud kõnniteed ning wc-d, restoran ja kardirada! Esmalt sunniti meid jälle tsirkust vaatama – ahvid kleitide ja pükstega ringi trallimas (mina jätsin jälle pooleli) ja siis sai juba ise ringi jalutada ja ahve uudistada. Neid silkas seal tõepoolest palju ringi ja nad olid väga uudishimulikud. Eks nad on harjunud inimeste käest igasugu küpsiseid ja värke saama, nii et nii kui käe koti poole sirutasid, oli kohe mõni ahv näljase näoga platsis. Suuremat sorti vargad pidid nad ka olema, varastavad turistide fotokaid, kotte ja prille. Meil läks õnneks, kõik jäi alles, aga nägime küll pealt, kuidas üks ahv tormas ühe vene kuti juurde, haaras tema suure fotokakoti ning pani metsa poole ajama. Vaeseke jäigi vist sellest, arvatavasti suht kallist ja korralikust kotist ilma. Pika objektiiviga peegelkaamera jäi õnneks alles.

Tagasisõit möödus rahulikult ja uniselt. Päris pikk ja teguderohke päev oli ju selja taga. Korrastasime end kodus ära ning siis oligi aeg minna jälle sööma :D Valisime Troimiga seekordseks kohaks ühe mereannirestorani, kust me oleme korduvalt mööda kõndinud ja mis on alati suht rahvast täis. Hoolimata sellest, et lõunaks juba saime igasugu elukaid proovida, tellisime ka õhtusöögiks kala ja krevette ning et vanemad ka maitse suhu saaksid, siis ka lobsterit (noh, nüüd hiljem tuli välja, et pole need siin mingid homaarid, vaid hoopis langustid). Kuna tegemist oli kohaliku restoraniga, siis ilmselgelt toodi lauda ainult pulgad ja ma sain taaskord vanemaid õpetada pulkadega sööma. Isa sattus nii hasarti, et lubas Eestis ainult pulkadega sööma hakata :D Millegipärast ma seda ei usu. Iseenesest aga tore, et uue oskuse selgeks sai ning mida paremini tal välja tuli, seda rõõmsamaks ta muutus. Peeter oli niikuinii kogu aeg nii rahul, et rääkis ainult, kuidas ta ei kavatsegi enam Eestisse tagasi minna ning kui mõeldamatu see on, et Võrus paks lumi ja miinuskraadid on.

Pühapäeval, käisime jälle natuke rannas (õnneks olid Petsi tallad juba enam-vähem ning me keelasime tal liiva peal edasi-tagasi tatsumise ära), isaga linna peal telefonipoodides ning emaga salongis küüsi lakkimas. Emale oli see esimene kord lasta kellelgi teisel küüsi lakkida. Maniküüri me ei võtnud, aga juba see väike asi oli mõnus. Hoopis ilusam jääb ju, kui proff teeb. Õhtul olime oodatud Jane´i ja Mark´i juurde grillipeole. Kahes jaos tassiti üles kast õlut ning meie viisime kaasa ka värske salati. Kõik ribid ja kanakoivad ja kartulisalat oli nende poolt. Väga meeleolukas oli taaskord. Mõnus katuseterrass, hämarduv Nha Trang, päikeseloojangus mäed ning tumedamaks muutuv meri. Jane muidugi jälle ületas end, sest see tema searibide marinaad on lihtsalt müstiliselt hea. Ja no kartulisalat. Jüri oli väga skeptiline, sest õige kartulisalat on muidugi ju ainult Eesti oma, kuid inglaste variant maitses talle ka väga. Komplimendid kokale. Peamise grillimistöö tegi muidugi ära Troim! Kokkuvõttes siis palju hääd sööki, palju õlut-veini ning me kõik hakkasime ladusamalt inglise keelt rääkima ..... võib-olla ütles isegi Jüri mõned sõnad inglises.

Huhh, järgmine päev oli vist pisike pohmell, aga kuna puhkust polnud enam palju jäänud, ei saanud ka niisama vedelema jääda. Pealegi läks Carpe Diemis hommikul elekter ära ja tagasi tuli alles 16 ajal. Niipalju siis ema heast plaanist konditsioneeritud hotellitoas paar tunnikest lõunauinakut teha. Sõitsime hoopis Nha Trang Centerisse sisseoste tegema. Vanematel oli ju vaja oma kolleegidele viia igasugu maiustusi ja snäkke. Möödaminnes osteti mõned püksid ja pluusid ka lisaks. Peale väsitavat riiete selgaproovimist ei viitsinud mehed enam randa lamama minna ja Troim viis nad hoopis sauna! Saunakompleks on siin selline natuke litsimaja alatooniga, kuid ametlik nimi on siiski saun ning sealt ei saadeta tagasi ka naisi.

Meie emaga sinna minema ei hakanud ja Jüri, Peeter, Troim veetsid kolmekesi seal pea kolm tundi. No niipalju kui mina tean on seal aurusaun ja soome saun ning saunaprotseduuri vahel saab istuda jahedas tünnis või mullivannis ning õlut juua. Seejärel käiakse duši all ning minnakse massaaži. Igaüks on omaette toas ning kunagi ei tea, kas sulle tehakse hea massaaž või mitte, oleneb täiesti, mis tüdruk sulle satub. Kõik, kes seal on käinud, on erinevat juttu rääkinud. Fakt on aga see, et lõpus küsitakse alati midagi sellist: „kas väikemehele ka massaaži teeme?“. Ehk see on siis igaühe enda otsustada ning selline väike lisateenus lisab arvele umbes 18,50 eurot. Arve maksmine toimub aga hiljem ning kuna Troim maksis kõik ise, siis naljatlesid nad pärast, et krt ikka saavad ju kõik teada. Oleks kohe aru saada, kes „happy endingu“ võttis, kui ühe tüübi arve on 500 000 kallim kui teistel. No oma sõnutsi nad lisamõnust keeldusid. A jäägu see nende enda teada :) Muidu maksab saunades käimine koos massaažiga ainult 7,40 eurot ja ajapiirangut ei ole. Tasuta antakse külma teed ning Heiksi ja Kiga sealolekul oli ka kanakarrit pakutud. Ilmselgelt pilte meil sellest asutusest ei ole.

Õhtusöögiks proovisime Indiat. Õnneks vanematele meeldis. Minu ema oli igatahes vaimustuses, et saab nii palju erinevaid toite proovida. Kogu aeg uued köögid ja uued maitsed.

Täiesti uskumatu, aga järgmine päev oligi juba 26. märts ehk minu isa sünnipäev ehk vanemate viimane päev Nha Trangis! Selle päeva aktiviteediks valisime Vinpearli. Hommikul muidugi musitamine-kallistamine ning kingitused ja siis taksoga Vinpearli. Isa vaatas juba eemalt neid gondleid kahtlase pilguga ega muidugi kaasa ei aidanud ka meie jutud sellest, kuidas eelnevatel kordadel kõik meessoost isikud kardavad, et mingi kruvi kukub ära jne ning kuidas mõnikord on tuul nii kõva, et gondlid tilbendavad seal trossi otsas edasi-tagasi. No vaatame.

Kobisime rõõmalt kuuti sisse ning meil Troimiga oli nalja kui palju. Leda ei karda kunagi selliseid asju, nagu ka mina. Me lihtsalt ei oska mõelda, mis seal kõik katki võib minna ja no need gondlid sõidavad seal hommikust õhtuni, iga päev. Jüri läks aga suht kohe näost valgeks ja hakkas nii hullult higistama, et tilgutas otsaeest kukkuvate piiskadega terve põranda täis. Kui keegi proovis pilti teha või püsti tõusta, karjus Jüri „Tasa, tasa. Hästi tasa peab olema! Ärge liigutage!“. See sõit tundub küll igavikuna, aga tegelt kestab ainult 15 minutit, nii et päris südameatakini asi ei läinud.

Maabusime ilusti Vinpearlil ja isa oli juba nii palju adrenaliini saanud, et ameerika mäed kohe üldse ei tõmmanud. Jõime hoopis paar rahustit ning vaatasime ringi. Järgmiseks tegime bobikelgusõidu, kuigi Leda punnis küll algul vastu, aga mis tal üle jäi. Ronis ikka peale. Meie Troimiga kaifisime täiega, see on meil seal lemmikasi ning ajas suht kurjaks, kui me ei saanud täie hooga alla tulla, vaid pidime tükk aega täiesti seisma mingite venkude taga. Seda asja kartis Leda küll, ta oli allasaabudes nii hirmunud näoga, kuna kartis kogu aeg, et lendab selle julla pealt minema. Isa puhul oli see hoopis vastupidi, tema ei kartnud üldse ning oli juba unustanud selle õudsa gondlisõidu. Peeter ei karda üldse midagi, või vähemalt ei näita välja.

Ülejäänud päev möödus rahulikumas tempos: akvaariumid, kalad, rand, lazy river, ujumine jmt. Ilm oli super ning aega meil oli ..... ujusime kaua sealses megailusas rannas, rääkisime juttu ning jõime Jüri terviseks õlle. Kui vanemad hakkasid juba väsimuse märke näitama, keerasime veel vunki juurde ja läksime lärmakasse mängude koopasse, kus tuli energia jälle tagasi. Noh, tegime seal jälle kõiki neid naljakas-totraid mänge, autosõite, hobusesõite, korvpalliviskamist jne. Ja siis veel .... ikka üks kord veel bobiraja peale :) Ja siis, ikka ameerikamäed ka. Troim sõitis esimene kord koos Peetriga nii, et nad istusid esimeses junnis ning olidki üldse ainsad inimesed sel sõidul. Totaalselt privaat-ameerika-raudtee :) Tagasiteel ei kartnud sünnipäevalaps seda gondlisõitu enam üldse. Istus hoopis väga rahuloleva näoga. No igatahes jääb talle see sünnipäev meelde. Sünnipäeval peakski ju tegema midagi erakordset. Eriti kui see erakordne on ka oma väiksest hirmust ülesaamine.

Enne õhtusööki istusime natuke Leda ja Jüri hotellitoas ja sättisime end väljaminekuks. Nii erilise päeva puhul jõin ma ka ära ühe vanemate toodud Fizz siidri. Ei jõudnud jälle ära ohkida, kui hea see oli. Ja siis, ja siis ja siis! Pidulik õhtusöök Sailing Clubis. Appike, kui palju kordi ma olen sealt mööda jalutanud ning hinges kadestanud neid inimesi, kes seal mõnusalt istuvad, merd vaatavad, kokteili joovad ja sööki naudivad. Nüüd ütles isa, et on tema sünnipäev ja ta valis õhtusöögiks selle koha. No super! Kõik oli super. Teenindus, toit, atmosfäär. Ainult joogid on kallid. Õlu maksab täiesti ajuvaba hinda (2,22 eurot; muidu me maksame restoranis maximum 0,74 eurot, tihti üldse 0,37 eurot) ja no veinist ei maksa rääkidagi.
Toidud on vaid natuke kallimad kui mujal, aga kvaliteet on teistest kohtadest peaajagu üle. Kõik oli lihtsalt niivõrd maitsev ja kaunilt serveeritud. Kui me oleksime ainult söönud, poleks arve suurt midagi olnud, kuna kogusummast oli ¾ joogiarve ning vaid ¼ toitude osakaal. Praegu neid hindasid eurodeks ümberarvutades tundub tõesti, et no mida värki, see pole ju tegelt üldse kallis! Pole imestada, et see koht kogu aeg austraallasi ja venelasi täis on. Sealt riikidest tulles tundub ju ka Sailing Club suhteliselt odav ning no mida fiiling on seal istuda. Juba ainuüksi õhkkond seal on seda raha väärt. Lihtsalt võrreldes ülejäänud linna hinnatasemega on seal peajagu üle.

Mõnus oli olla, kui kõik jäid oma toitudega 100%-liselt rahule. Meie jõime emaga mõnusat külma valget Austraalia veini ja mehed õlut. Istusime mõnusas soojas suveõhtus! Heh, noh suveõhtuks seda nimetada ei saa, sest suveõhtu juurde käivad ju alati ka sääsed, aga selliseid tegelasi Vietnamis ei ole. No kuskil džunglis on, aga linnas mitte. Ehk siis ideaalne :)

Kolmapäev, 27. märts oli äramineku alustamise päev. Ostsime Petsile veel mõned särgid, paar kilo kohvi ning T-särgi Margusele. Lasime koostada vanemate hotelliarve ning üllatuslikult tuli see väiksem kui me arvasime. Nad olid sealt minibaarist ikka päris palju võtnud ning hotellis mitmel korral hommikust söönud. Veetsime veel paar tundi rannas ning jalutasime XQ Embroidery kojast läbi (tikitud piltide koht). Troim tegi lõunaks söögi ning 16 ajal istusime taksosse ja sõitsime lennujaama. Nha Trangi lennujaama on küll 40 minutit autosõitu, kuid tee on nii ilus ja maaliline, et sobib minu meelest ideaalselt Nha Trangist lahkumiseks.

Ühe öö veetsime veel Saigonis lennujaama lähedal hotellis ning järgmisel hommikul läksimegi kõik koos lennujaama. Meie lend Singapuri läks kell 9.25 ja vanematel Moskvasse kell 11.20. Klapitasime niimoodi kokku, et saaksime koos lennujaamas nägemiseni jätta.

Kaks nädalat oli läinud kiiresti ja mõnusalt. Ema, isa ja Peetri siinolekuga harjusime nii ära, nagu nad elaksidki siin. Tore oli, et neile meeldis siin väga ja nad said väga hästi hakkama. Keegi ei virisenud ega arvanud, et Aasia on mingi hirmus koht. Mingit haigust keegi ei saanud ega motika avariisse ei sattunud. Pigem meeldis neile siinne loodus ja inimesed, restoranid, rand ja meri. Mu ema nautis seda meresujumist niipalju, et hulpis tihtipeale pool tundi järjest seal lainetes. Pets muidugi ei tahtnud üldse kuuldagi tagasiminekust ning oleks hea meelega selleks kaheks nädalaks, kui meie Troimiga Singapuri-Taiwani läksime, meie korterisse elama jäänud. Kahjuks jäi meil ära planeeritud haigla ekskursioon...... nii et Pets peabki siia vist varsti tagasi tulema. Ka Jüri sai puhata ning meelega ei pannud oma Eesti sim-kaarti telefoni sisse, et keegi niisama helistada või tüüdata ei saaks. Selline päris suur keskkonnavahetus peaks päris hästi aitama välja puhata ning maailma uue pilguga vaatama panna. Ilmaga vedas neil ka väga – kogu aeg oli päike ning meres polnud üldse laineid, nii et ujumiseks ideaalne. Soovitan märtsikuud kõigile, kes Nha Trangi tulla tahavad :)

Vanemad aga lendasid Saigon-Moskva-Riia-Tallinn ning jõudsid öösel kell 12 Eestisse. Ootasid ärevate pilkudega pagasilindi ääres oma kohvreid ja kõik saabus korrektselt! Nad kartsid küll, et kas suudavad Ho Chi Minhi lennujaamas tibidele selgeks teha, et pagas peab Tallinnasse minema, aga näed, suutsid :) Ma ütlen, see on kõik väikse Lucca teene. Ma spetsiaalselt panin ta neile ka tagasiteeks kaasa.

Muidugi oli neil hea meel tagasi oma koju jõuda ning Eesti õlut ja rännumeest süüa, aga Vietnami nägemine oli suur kogemus. Ja me kõik olime õnnelikud, et nad selle reisi ette võtsid. Millal siis veel, kui mitte siis, kui meie Vietnamis ees oleme .... ja reisipisiku said nad endile ka ;)
Kes nüüd selle pika jutu lõpuni jõudis lugeda, siis siin on vaatamiseks 2 videot Taipeist: