pühapäev, 14. aprill 2013

Singapur - Taiwan, 1. osa, 28.03. - 12.04.2013.a.

Jutt Singapurist ja Taipeist. Tainani osa järgneb. Kirjutatud pooleldi Taiwanis ja pooleldi tagasi Nha Trangis ..... .

03.04.2013.a, Taipei, Taiwan
ChairMan hotell,

Oleme kolmandat päeva Taiwanis, et siis jälle peaaegu Hiinas. Hong Kongi on juba nähtud, nüüd siis vaatame seda rahvast siitpoolt. Pärast minu ema ja isa ning Troimi isa lendamist 28. märtsil Vietnamist tagasi Eestisse, võtsime meie samal päeval ja samast lennujaamast suuna lõuna poole ning kahe tunni parast maandusime Singapuris.

Singapur on rajatud poolsaare tippu kõige soisemasse džunglisse. Nüüd on see muidugi suur ja kivist, moodsaid läikivaid kõrghooneid täis metropol, kus ei lenda ühte sääske ka, aga ega looduse vastu ikka ei saa - Singapur oli nii niiske ja kuum, et isegi meid võttis see ilm vohmale. Kõik need 3 päeva oli hommikuti päike ning pealelõunal tabas linna tohutu mussoonvihm ja äike. Mu arust täiesti tobe kliima :-) No nagu oleks vihmametsas, aga oled keset linna. Õues oli kogu aeg liiga kuum ja siseruumides liiga külm. Konditsioneer oli täiesti põhjas ja igas väiksemas poes hakkas kohe külm. Nha Trangis sellist temperatuuride vaheldumist ei ole ning meie polnud ammugi sellise konditsioneerivärgiga harjunud. Teel lennujaamast hotelli hakkasid mu varbad metroorongis vaga külmetama.

Kohe esimestel minutitel märkasime igasugu silte ja keeldusid: juua ei tohi, süüa ei tohi, suitsetada ei tohi jne jne. Metroorongi oodates oli nii palav, aga kuna sildid keelasid, ei julgenud me ka veepudelit välja võtta. Pea kuklasse ajades võis märgata tuhandeid kaameraid ja kurat seda teab, kes seal teisel pool luurab. Keelavate teadete juures oli ara toodud ka trahvimäärad: noh, kui julged väikse ampsu võileiba võtta, siis kohe trahv 400 eurot! Aahhh..... Noo, tegelt ei pidanud Troim vastu ja vilistas nendele totakatele seadustele. Istusime metroorongis ning ma uurisin suurt linnakaart niimoodi, et Troim sai selle varjus rahulikult paar lonksu Camparit juua.

Kuna see linnake on megamiljonaride keskus ning hinnad seetõttu vietnamlastele vastuvõetamatud, siis elasime 4 ööd The InnCrowd hostelis. Õnneks olime ikka kahekesi toas, wc ja dušš ainult kõigi backpackeritega ühine. Koht oli okei ja päris hubane (välja arvatud meie tuba, kus ma üldse olla ei kannatanud). Hinna sees hommikumuna ja -sai ning internet. Asukoht, Little India.

Kui ülejaanud Singapur on siis omast arust puhtuse supernäide, siis Little India "mudakoonud" seda arvamust ja elustiili ei jaga. Nendele tanavatele oli päris imelik sattuda. Vastu jalutasid AINULT indialased. Mustad mehed, nagu kutsikad, läbitungivate silmadega, ning trullakad sarides naised. Mu meelest on neil kõigil mingi kummaline kaval helk silmades, nagu annaks mõista, et "tee, mis teed, või mõtle, mis tahad, aga ma kavaldan su niikuinii üle ja teen su rahast tühjaks. Ja üleüldse sureb teie, kahvanagude, rass niikuinii varsti välja". No ma ei ole ju rassist, aga neid hakkasime kohe mudakoonudeks kutsuma. Ja see ei ole minu väljamõeldud sõna, vaid raadiost kuuldud :-)

Igatahes olid need tänavad täis rämpsu, inimesed kõndisid üle tee, sealt kust tahtsid, ning mingit megaseaduskuulekust ei paistnud kuskilt. India restorane ja poekesi ning naljakaid reklaame oli kõikjal. See oli uudne ja lahe ning meeldis mulle väga. Sealsed restoranid olid ikka hoopis midagi muud kui Nha Trangi korralikud kohad. Singapuri omades ei olnud reeglina menüüd ja kui oli, siis leidus seal ainult paar sõna inglise keeles. Enamasti oli söögiruumi tagaotsas kuuma toidu lett, kus sai näha, millist toitu pakutakse, ning kraanikauss, kus kõik pesid ära AINULT oma parema käe.

Me olime oma esimesest toidust väga vaimustuses. Lauale toodi suur kandik, mille peal suur roheline banaanileht, selle peal hunnik riisi, kalakarri, kolme sorti ühepajatoidu kuhjakesed ning veel mingid kastmed või supid (?) topsikestes. Mudakoonud sonkisid kõik parema käega toidu sees, meile loovutati siiski ka kahvlid. Proovisime lisaks ka uttapamit. Mmmm, see oli ka väga, väga hea. Ma arvan, et see oli munavalgeomlett sibulate ja tomatiga. See oli pehme, maitsekas ja odav (ca 1,80 eur). Õlut nendes sööklates enamasti ei pakutud, aga kui me oma õlledega sisse jalutasime, siis sellest ka suurt numbrit ei tehtud.

Little Indias ringi jalutades oli kogu aeg tunne, et tahaks kõiki neid asju osta ja proovida. Nende maitseainete ja kastmete valikud võtsid silme eest kirjuks ning suured 100-200 grammised pakikesed maksid üksnes 80 euro senti. Ma ei hakanud lähemalt uurima ehete, riiete, kulla ja muusikaplaatide hinda, niikuinii oleks mulle mingi ajuvaba hind öeldud. Igal tänavanurgal üürgas kohutavalt kõvasti india muusika. Selline tunne, et mida suurem rahvus, seda kõvemini on tarvis oma muusikat kuulata. Nagu kurdid oleksid. No venelastel ja ameeriklastel on ju ka vaja oma muss alati põhja panna. Kullapoode ja pandimajasid oli ka selles piirkonnas palju. India naised kandsid kõik kuldseid kõrvarõngaid, kaelakeesid, kaevõrusid jm ehteid. Ma arvan, et need olid päris, aga ei tea, ka. Igatahes kandsid nad kõik ühtemoodi kollast kulda. Ka vaikestel lastel olid vaga silmapaistvad kõrvakad ja kaelakeed. Nagu ka Troim on alati öelnud, siis tumeda nahaga naistele sobib kollane kuld kohe eriti hästi.

Meie vanderdasime ringi ja rüüpasime kallist õlut. Tänaval siiski õlut tohtis juua, keelatud oli see ainult metroos. Ilm oli ju nii niiske ja kuum, et ilma õlleta oleks puhta otsad andnud. Singapuri raha on dollar ning seega pidime sadadelt tuhandetelt ümber orienteeruma sentidele ja väikestele paberrahadele. Enamik olid siiski erinevad sendid ja mündid ning tundus, et Little India mudakoonud pole ise ka neid selgeks saanud, kuna Troim märkis, et ma pean kindlasti blogisse kirjutama, et ta ootas õllemüüjalt nii kaua raha tagasi, et õlu läks juba soojaks. Müüja lihtsalt ei suutnud aru saada, mis sendid tal parajasti käes on.

Õlu polnud eriti hea. Nha Trangis saab sama hinna eest 4 purki, mis seal maksime ühe eest. Nha Trangis ei joonud me kunagi Tigerit, mis on kallim ja halvem kui Vietnami õlu, kuid Singapuris tundus see kõige parem. Teised olid veel halvemad lihtsalt. 7/11 poode olid küll kõik kohad täis ja see oli hea. Nendest poodidest on võimalik osta kõike ning need on alati käeparast. Nagu minu narrimiseks müüdi seal ka Somersby siidrit! Aga ma ei ostnud seda, kuna nii naeruväärset hinda - 6 eurot väikse pudeli eest - pole ka mina nõus siidri eest maksma! Kurat.

Öö siis hostelis. Meie tuba oli kitsas kamber teiste tubade vahel, mis tähendas, et meil polnud akent. Ahas ja väike tuba mahutas kahte narivoodit. Õnneks oli ühe nari alumine korrus kaheinimesevoodi, nii et saime ikka samas voodis magada. See oli siis viie inimese tuba! Seinal oli telekas, mis pilti ei näidanud ja muud mööblit toas ei olnud. Ei mingit lauda, tooli ega kappi. Kaks seina olid värvitud koledaks kriiskavaks punaseks ja kaks oranžiks. Voodilina oli ka punane. Tekiks olid mingid imelikud nartsud kardinaribad ja käterätid nii läbi kulunud nagu oleks pärit eelmise sajandi kaheksakümnendatest. Igatahes, panime oma asjad tuppa seina äärde maha ning mina üritasin seal toas olla nii vahe kui võimalik. Troimi see koht ei häirinud, kuid mind nagu ärritas seal absoluutselt kõik. Öösel oli mul vaheldumisi külm ja kuum ning me kuulsime kogu aeg veesolinat.

Otse meie ukse taga asus üldkasutatav pesemisruum ning no pidevalt oli keegi duši all! Umbes 4 ajal öösel saabus peolt koju kamp tüdrukuid, kellel oli meganaljakas ning kes istusid, lärmasid ja itsitasid koridoris trepi peal tund aega. Et siis esimene öö seal möödus vaga katkendlikult. Hommikul 6 ajal laks Troim wc-sse ning seal konutas ühe kabiini ees megapohmellis tüüp, näost roheline, ühe kraanikausi oli ta juba täis oksendanud. No ma ei tea, kas ma olen pirtsakas või liiga vana, aga mulle ikka üldse ei meeldi sellises kohas ööbida. Ja mulle ei meeldi minna vetsu, kui sealt tuleb just välja suur kahemeetrine rastapatsidega neeger. Mul pole mingit probleemi käia avalikes vetsudes, aga seal, kus ma elan ja ööbin, mulle selline asi ei istu. Lisaks kõigele ei oska need noored nolgid vist üldse teistega arvestada: pidevalt oli vesi peale laskmata, kraanikauss juukse- ja habemekarvasid täis ning hommikuti istusid nad jalad laua peal või hõivasid üksinda terve diivani. Allkorrusel lobbys asus seina peal suur telekas, kuhu sai ise filme sisse susata. Üks seltskond siis ühel päeval vaataski mingit filmi ja pani selle nii põhja, et omavahel üldse rääkida ei saanud. Kas nad on kurdid ka??? Enamuses olid hosteli kliendid pealtnäha normaalsed sakslased, austraallased jt valged. Isegi üks soome noormees. Millegipärast aga väga kasvatamatud.

Allkorruse lobby oli väga mõnus ja hubane, seal sai hommikust süüa, diivani peal ajakirju lugeda, muusikat kuulata, telekast dvd-sed vaadata ja arvutis istuda. Ma veetsingi enamik aega seal. Hosteli ees õues oli ka paar lauda-tooli, kus õlut libistada ja mööduvaid inimesi passida.

Meie päevad Singapuris möödusid kõndides :-) Iga päev jalutasime 6-7 tundi ning higistasime meeletult. Esimesel päeval käisime Marina Bay ääres ning sealt kaarega Hiinalinna ja siis tagasi, teisel päeval Marina Bay Sands hotell, Clarke Quay, Fort Canning park ning kolmandal päeval Orchard Road ja sealsed megaostukeskused. Ühtegi tuuri me ei võtnud, kuna kõik tundus liiga kallis ning ise omal jalal ringi vaadates polnud ka üldse igav.

Hiinalinnas ja Marina Bay ääres käisime Suurel Reedel. Mitte kuskil polnud munadepühade kaunistusi - jäneseid, sulgesid vmt, mis Eestis alati kõik kauplused ja vaateaknad vallutavad. Siiski tundus, et ka singapurlastel on vaba päev, kuna linn oli täiesti tühi ning enamik ärisid olid kinni. Küsisime siit-sealt massaaži hinda, aga ka see hirmutas Troimi nii ara, et ta kannatas edasi. Jalad olid küll väsinud, aga 30 eurot mingis suvakohas massaaži eest ikka maksta ei tasu.

Teisel päeval kaisime ühes Singapuri kuulsaimas hotellis, Marina Bay Sands. See koosneb kolmest umbes 60-korruseliselt tornist, mida ühendab kõrgel õhus laevakujuline sild. Ühe äärmise torni otsas on vaateplatvorm, restoran ja kohvik, kuhu saavad sõita kõik turistid tasuta. Teise kahe torni kohal asub üksnes hotellikülastajatele mõeldud bassein, spa ja restoran. Jõime seal avalikus osas ÜHE Stella Artois õlu (maksime selle eest 14 eurot). See maitses küll seal kõrgel, 57. korrusel teistmoodi :-) Nautisime fantastilist vaadet ja vahtisime rikkureid, kellel oli nii palju raha, et seal Long Island Ice Tea'd ja lõunasööki tellida. Hinges kripeldas aga see unistuste bassein.

Sõitsime alla tagasi ning jalutasime ülekonditsioneeritud lobbys kolme torni all edasi. Teisel pool nägin taaskord lifte, mis viisid kõige kõrgemale, kuid olid mõeldud üksnes hotelli inimestele ning liikusid ainult kaardi piiksutamisel. Nii suures kompleksis ööbib aga väga palju inimesi ning alati on keegi, kes lifti ootab. Nii me siis sõitsimegi tähtsalt jälle üles :-) Meie ees laks basseini aarde üks tüdruk ning me lonkisime tal tuima näoga jarel. Basseini äärde aga nii lihtsalt ei saa. Administraatorineiu peatas meid kinni ja küsis toakaarti ja -numbrit. Troim hakkas kohe rääkima, et ta isa on basseini ääres ja toakaart tema kaes. Tüdruk tahtis aga ikka numbrit teada. Siis sekkusin mina ning seletasin, et me just praegu saabusime ega mäleta toa numbrit. Kaart ja asjad on isa käes, kes läks juba enne meid ujuma. Tüdruk oli vääääga kahtlustava näoga. Meie olime aga täiesti kindlad endas. Tekkis olukord, kus tüdruk küsis igast küsimusi ja kahtles meie siiruses, kuid kuna meil olid kõigele vastused olemas, siis polnud tal alust meid mitte sisse lasta. Siiski pidime ütlema oma nime, mille ta ühte kaustikusse kirjutas. Huhhh, igatahes ütles ta lopuks, et "jah, palun, minge edasi!". Ja nii me saimegi sinna. Kõigil teistel oli roosad kaepaelad, aga meile neid ei antud. Õnneks keegi sees enam mölisema ei tulnud.

Võtsime endile suure valge vannilina ning lebotasime maailma kõige ägedama bassu aares. Ujuda oli seal ikka ulme. No nii mõnus! Ja see vaade, see on täiesti unustamatu. Rohkem kui tund me seal olla ei tihanud ning allasõiduks otsisime teise võimaluse, et ei peaks enam sellest neiust mööda minema. Sattusime kuidagi üks korrus allapoole jõusaali ning sealt saime alla koos ühe Hollandi homopoiste paarikesega, kes väga hästi Tallinnat teadsid :-) Lühikese liftisoidu jooksul saab kõik jutud aetud.

Oi, kui hea meel meil oli alla tagasi jõuda! Kartsime, et äkki tulevad suured turvameheonud ja teevad meile 4000 eurot trahvi, aga õnneks pääsesime. Niisiis lahkusime sirge seljaga sellest arhitektuuriimest ning suundusime Marina Bay aarde rajatud parki. See oli veel pooleldi valmimata, kuid siiski jälle mingi ulmeprojekt. Suur aed-park sillakeste, teerajakeste ning suunaviitadega. Sinna on tehtud igasuguste maailma erinevate riikide või stiilide pargid, erinevad sektsioonid kõikvõimalike palmide, lillede, puuviljade jne kohta, vihmamets koskedega ja veel mingid sisepargid. Aga see kõik on ju tehislik. Okei, taimed on päris ja need saavad seal troopilises kliimas ilusti kasvada, aga see oli meie jaoks ikkagi kunstlik. Istutatud värk. No see oleks eriti äge koolidele ja lastele, kes saaksid sellise mõnusa jalutuskäiguga tutvuda kõikide taimede ja viljadega. Need teadete tahvlid olid ka tegelikult huvitavad lugeda, kus just see taim kasvab, millist toimeainet omab jne, kuid meil oli LIIIGA PALAV, et niimoodi süveneda oleks viitsinud :-) Tiirutasime seal niisama ringi ja jõime veel ühe kalli õlle. Väljapääsu leidmiseks seiklesime taas 30 minutit :-)

Edasi vaatasime ringi Clarke Quay's. See on selline jõeäärne vana sadamaosa, mis on nüüd restaureeritud. Vanad armsad kahekorruselised majad ning nendevahelised tänavad on muudetud mõnusaks jalakäijate alaks, kus asub mitmeid toredaid kohvikuid, restorane ja joogibaare. Õhtuti ja öösiti pidi see olema üks popimaid noorte hängimise ja pidutsemise kohti. Mõnus atmosfaar oli seal tõesti, aga hinnad jälle sellised, et vagisi tuli ikka maailma kõige suurema roti tunne peale....

Ronisime siis hoopis suure mäe otsa, mis on nüüd pargiks muudetud: Fort Canning park. Et siis veel natuke higistamist. See mägi on üks Singapuri ajaloolisemaid paiku. Kunagi ammustel aegadel oli see malai kuningate peatuspaik ning Teise Maailmasõja ajal paiknes seal mitmeid sõjaväelisi ehitisi. Ühes sealses ehitises – Fort Canningu punker või ka Battle Box – tegid britid otsuse alistada Singapur Jaapanlastele. Nüüd on see suur park, kus toimub mitmeid kunstiüritusi, asub paar muuseumit ning suur uhke hoone on pulmade ja pidude väljarentimiseks. Megapuud ja lilled, mõned vanad kindluserajatised ja järsud teerajad üles-alla. Tegime siis veel trenni :-) Alla tulime teisel pool ning Troim hakkas juba vaikselt otsi andma. Õnneks olen mina nii suureparane kaardilugeja, et ara me eksinud ning me jõudsime kenasti tagasi Inncrowdi.

Kolmandal päeval külastasime mitmeid suuri ostukeskusi, mis olid tõesti suured. Tundus uskumatu, kust need Versace'id, Marc Jacobs'id, Hugo Bossid, Vivienne Westwoodid jne jne jne endale ostjad leiavad, kuid umbes kella 15-st täitusid tänavad juba kõigi eelpoolnimetatud kaupluste paberkottidega inimestest, nii et klientide puudust neil vist pole. Suured pilvelõhkujad peitsid endas sadade kaupa neid kallimaid ja odavamaid poode, kusjuures mitmed poed kordusid erinevates keskustes. Keskused olid kõik läikivad ja puhtad ning tasuta wc-dega. Minu tagasihoidlik soov oli käia ainult H&M-is. Ostsin endale ühe paari pesu :-), aga selleks läks mul üle tunni. Kõigepealt seisin sada aastat riietuskabiini järjekorras ja siis teise sada aastat kassajärjekorras! Kui püüdsin minna meeste proovikabiini, siis aeti mind sealt minema ja kui tegin armast nagu ja palusin, et äkki ikka saaks, et naiste proovikabiinidesse on 30-inimeseline järjekord, et Soomes-Rootsis pole probleemi proovida riideid meeste poole peal, siis öeldi mulle tuima naoga, et see siin on Singapur ja kobigu ma tagasi chikkide järjekorda! Ahhh.

Troim istus kõik see aeg H&M-i ees tänaval, jõi õlut, vahtis möödujaid ning sõbrunes ühe pohmellis ja väsinud kolumbialasega, kelle naine samuti samas poes šoppamas oli. Uudistasime veel natuke Orchard Roadil ning sõitsime liftiga veel ühe maja 57. korrusele 360-kraadist linnavaadet imetlema. Vahepeal tabas linna tass mussoonvihm, nii et tagasi hotelli uisutasime libedate tänavakivide peal. Plätud lähevad kiirelt väga libedaks ning need peegelplaadid kõnniteedel on ka nagu jää, kui need märjaks saavad, nii et samamoodi peab ettevaatlik olema nagu Eestis märtsis :-).

01.04. hommikul pakkisime hostelist kaasa kaks muna ja kolm saia ning sõitsime metroo ja lennukiga Taiwani. Lend kestis pea 5 tundi ja meid pandi istuma kõige taha otsa, kus ei saanud tooli natukenegi alla lasta. Et siis oli väga ebamugav lend. Raputas ka palju, aga piloot oli sõbralik mees ning hoiatas alati ette, kui "tee hüplikuks" muutus. Singapuri niiske ja kuum kliima oli unustatud, kui lennujaamast väljudes tabas meid vaid 23-kraadine vihmane ja udune ilm. Taipei oli kaetud paksu pilvekihiga ning kõik oli ühtlaselt hall. Linna sõitsime bussiga ning vaated aknast olid ehmatavad. Kõik oli lihtsalt nii kole! Majade väljanägemine oli jubedam kui Paldiskis. Koledad hallid, määrdunud, mustad, vaikeste akende ja trellidega korruselamud. Vahepeal nukrad riisipõllud, mõned metsatukad, palmid (!), ja siis jälle need majad. Mitte ühtegi ilusat maja! Mitte ühtegi eramaja! Inimesi polnud ka eriti näha. Vägisi tekkis tunne, et kõik on kuskile peitu ära läinud. Täpselt tunni parast jõudsime Main Stationisse, mis oli ka umbes nagu linnahall ja vana lammutatud Sakala keskus kokku. Mingi imeläbi oskasin ma lugeda ka sealset peajaama ümbruse kaarti (nimelt pärast selgus, et sellel kaardil oli hoopis lõuna suund üleval pool) ning juba 7 minuti parast leidsime end eelnevalt broneeritud hotelli eest.

ChairMan hotell oli hoopis midagi muud kui Singapuri hostel: oma tuba, peegel, suur telekas, vann, hügieenitarbed ja AKEN tänavale. Mis siis, et õues oli jahe ja vihmane, see hotellituba oli mõnus ja oma.

Taipei päevad veetsime ka kõndides ja inimesi vahtides. Taiwanis ei käi eriti palju valgeid turiste, nii et ma olin vist suht ainus blond seal piirkonnas. Taiwan on pindalalt Eestist vaiksem, ainult umbes 36 000 km², kuid siin elab 23 miljonit elanikku. Õhutemperatuur on aastaringi 20-27 kraadi. Saarel on tihti maavärinaid, üleujutusi ja taifuune. Taiwan kuulub Hiina riigi koosseisu, kuid neil on oma valitsus ja oma raha. Umbes 60-70% inimestest tahabki olla Hiina all ning iseseisvus pole eriline eesmärk. Nii on mugavam.

Taiwanis on tore, et õlu on tunduvalt odavam kui Singapuris ning see on hea ka! Isegi mulle maitseb. Õlut müüakse muidugi igal pool ja 24 h. Keegi pole purjus ega laaberda tänavatel (Eestis muidugi ei saa mitte mingil juhul enne ja peale kella 10-t alkoholi müüa. Kõik lähevad lolliks ja hakkavad laamendama!). Inimesed on vaga sõbralikud.

Selline seik. Troim oli telefonipoes ja ostis kohalikku sim-kaarti, mina seisin poe ees ja uurisin kaarti (hieroglüüfid ja araabia tähestik läbisegi). Järsku astus minu juurde üks vanem proua, kes küsis, kas saab mind aidata. Ma ütlesin, et vaatan ainult, kas ma olen õigel tänaval ning üritan aru saada, mis number maja ees me oleme. Naine vaatas mu paberitest, mis hotelli ma leida soovin ning pakkus end mulle abiks hotelli leidmisel. Ma tänasin ja vastasin, et mu mees on praegu siin poes ja ma pean ootama. Selle peale ütles naine, et okei, ta läheb vaatab üksinda, kus see tänav ja hotell on. Oodaku ma seal. Paari minuti parast oli ta tagasi ning kinnitas, et tänav on õige ning hotell sealt ainult natuke maad edasi :-)

Taipeis seiklesime ringi kaardiga. Nagu ikka hakkasime algusel lihtsalt huupi minema, leidsime toreda poekeste ja restoranide tanavate võrgustiku, mis mõeldud ainult jalakäijatele. Esimesed korrused on kõik riide- jm poodide päralt, söögikohad asuvad teistel, kolmandatel jne korrustel. Kui pea kuklasse ajada, siis on näha laudu ja sööjaid. Isegi KFC oli puksitud ülemistele korrustele. Meie esimene valik oli turvaline, mingi omast arust Itaalia-mõjutustega söögisaal. Tellisime piltide järgi. Kui esimene nälg kustutatud, proovisime juba väikese, kohalikke paksult tais pelmeenikohviku valikut. Ka seal saime piltide järgi toidud tellitud. Inglise keelt nad nagu oskavad, aga ei oska ka. Nende megamaitsvate pelmeenide ja potikleepsude (pot-stickers, mida tegelikult grilliti kuuma plaadi peal) kõrvale oli ju vaja ka õlut. Sõnast "beer" nad aru ei saa, aga selle soovi selgekstegemises on Troim proff, nii et saabus ka õlle lauda. Mandarini keeles, mida seal Taiwanis räägitakse, on "õlu" "bi-jou", mis kõlab ju natuke inglise keelse variandi moodi, aga ikka ei jõua see neile kohale. "Jou" üksinda tahendab "viina" ja hääldus on siis [bi-dzhou]. Väljenditest veel niipalju, et "tere" on "ni-hau" ja "aitäh" "she-she". Tundub, et hiina keel on lihtsam kui vietnami :-) Hieroglüüfid on muidugi totaalne müstika. Ma õppisin selgeks ainult kaks, selle, mis tähendab "hind" ja teise, mis on "idioot" või "lollakas". See idioodi märk on lihtsalt täpselt nagu inimese kujutis ning selle hieroglüüfiga müüakse siin võtmehoidjaid ja muud tilu-tilu. Tore küll, kui kõik turistid ostavad endile mingi suveniiri, kuhu on „totaalne lollpea“ peale kirjutatud.

Esimesel päeval sain mina süüa just neid asju, mida ammu tahtnud olin - wakame salatit ja sushit. Sushi oli küll selline paks sushirull 7/11 poest, aga minu jaoks ikkagi sushi. Megahea maitsega. Täidises oli kasutatud muuhulgas õhukest singiviilu, marineeritud kurgitükikesi ja vist munasalatit. igatahes väga rikkalik ja toitev.

Natuke tegime turistiasju ka ning jalutasime läbi paar templit, piilusime sisse presidendi ja asepresidendi kunstimuuseumisse, nägime presidendi töölossi ja istusime tunnikese 28. veebruari rahupargis. Nelja paeva jooksul nägime vast nelja valget inimest. Taipei oligi selline linn, et hunnikutes megakoledaid ja määrdunud logusid maju, mille vahelt aeg-ajalt piilus valja väikseid, aga väga värvilisi ja skulptuuriderohkeid templeid.

Budism on neile vaga oluline ning iga taivaanlane annetab templitele ja kloostritele raha ning käib seal head õnne palumas. Aaa, templid, muide, on nagu, mingid väiksed supermarketid, sisse minnes hakkab kohe silma suur küpsiste, puuviljade jm maiustuste lett. Värskeid lilli on ka palju. Ning muidugi viirukeid. Budistid ostavad kõiki neid asju, panevad need siis templihoovi pikkadele laudadele ning ise lähevad peahoonesse viirukeid panema ja head tossu üles Buddha poole saatma. Ma ei teagi, aga tundub, et õhtul korjavad sealsed mungad või nunnad küpsised jm kraami kokku ja panevad järgmisel hommikul uuesti müüki. Usk on ikka võimas masinavark, kui nii tohib öelda. Ise elavad mingites 16-ruutmeetristes koledates uberikes, aga Buddhale on rajatud avarad ja rikkalikud templid. Ja see on ju tegelikult üks suur väljamõeldis. Niipalju, kui me mõne (üli)õpilasega rääkisime, oli nende esimene küsimus kohe, et mis usk meil Eestis on. Vastasime muidugi, et pole meil mingit suurt religiooni, aga sellepeale tuleb kõigile nii arusaamatu nagu ette, et parem on ikka kuidagi luterlusest raakida.

Ringi jalutades hakkas meil aina külmem. Troimil polnud kaasas mitte ühtegi pikkade varrukatega asja ning nii üritasime end soojendada seestpoolt. Kõigepealt ostsime bubble-tea´d. See on hiinlaste hulgas väga-väga populaarne ning seda on paljudes erinevates maitsetes. Otsetõlkes oleks see nagu mullitee, aga tegelikult ei ole seal mingeid mulle. Teed müüakse spetsiaalsetes väikestes kioskites, mis midagi muud ei pakugi. Menüü valikus on vist küll mingi 50 erinevat nimetust. Tee pannakse suurde topsi ning peale kleebitakse kohe sealsamas ka kile, paks kõrs torgatakse sisse ja ongi valmis joomiseks. No, tee oli selline tavaline must tee piimaga, suhteliselt magus, aga mulle meeldis. Ja siis need „mullid“ - need oli nagu mingi väiksed kummitükikesed, mis ootamatult läbi kõrre suhu vupsasid. Mingit erilist maitset neil ei olnud, ainult tekstuur, aga südame tegi pahaks. Jõime natuke seda kummalist jooki ning üritasime mitte neid palle suhu tõmmata. Kahjuks läks pool prügikasti. Ise nad käivad küll kogu aeg nende topsidega ringi ja teeputkade juures on pea alati järjekord.

Külmatunnet see tee eriti ei leevendanud, nii et uurisime 7/11 valikut ja soetasime endile mingi žen-ženi juure likööri. See oli päris joodav rohi. Nagu mingi erinevate ürtide tinktuur. Jõime seda puhtalt ja hotellitoas tegime teed. Nii sai päris hästi sooja. Chairmani hotellis ronis Troim ka kuuma vanni ning hoidis nii ära haigestumise.

Õhtupoolikul sõitsime metrooga Shilini ööturule. See on kõige kuulsam night-market Taipeis. Eemalt meenutas natuke Camden Towni, kuid tegelikult valmistas natuke pettumuse. Esmalt olid ainult tavalised riidepoed, mitte nagu turg. Otsisime Troimile dressikat, kuna ju nii külm oli! Vaeseke värises nagu haavaleht ja huuled hakkasid sinakaks tõmbuma, hoolimata päevasest ravikuurist. Õues puhus külm tuul ning temperatuur oli umbes 20 ringis, poes sees oli tihti veel külmem, kuna nende meelest oli vist vaja jahutust. Riiete proovimisega sai ta natuke sooja juurde. Dressikaid, pluuse ja kampsuneid oli lademetes ning viimaks, kui väsimus ja nälg hakkasid pilti eest võtma, ostsime ühe eriti ilusa ära. Enesetunne läks paremaks.

Ka riiete vahel tänaval müüdi igasugu imelikke vardatoite, aga tahtsime natuke istuda ja seega otsisime üles food-courti. See asus maa all ja oli paksult täis lette, toole, laudu, pliite, potte, panne ja inimesi. Õhk oli lärmist ja tossust paks. Pakuti peamiselt erinevaid omlette ja erinevates suurustes vorste. No muidugi supid ka. Shilini ööturu spetsialiteet pidi olema Shilini suur vorst ja neid vorste oli tõesti palju. See suur vorst oli tõesti suur, umbes nagu käsivars näppudest küünarnukini, sama pikk ja paks.

Söögitegemine oli vaatepilt omaette; võtsime istet ühe nelinurkselt kulgeva laua taga. Laud oli meie poole pealt laud ja seestpoolt suur kuum pliidiplaat. Terves pikkuses. Selle pliidiplaadi taga kokkasid megakiirete liigutustega kaks kokka. Tellimuse andsime ühele tüdrukule ja juba mõne hetke pärast võisime näha, kuidas otse meie silme all valmistati sekunditega omlett ja praetud kapsas. Niimoodi sai väga hästi ülevaate üldse nendest söökidest, mida seal pakuti. Näiteks kala ja liha ja seente praadimine ja tükeldamine oli väga huvitav. Nagu mingit kokasaadet oleks vaadanud, ainult et ilma eestikeelsete selgitusteta. Söömiseks mingit taldrikut ei olnud. Kui kuumal plaadil oli toit valmis, libistati see ainult fooliumitükikesele ning lükati kliendi ette. Pulgad ja salvakad asusid lauaplaadi all sahtlikeses. Elamus missugune, kuigi maitseeleamust suurt ei saanud. Maa peal tagasi, võtsime paar ampsu puuvilju. Siin nimelt saab pea iga müüja juures maitsta, mida ta valmistab ja siis otsustada, kas osta või mitte. Ka puuvilju, mis ju iseenesest on tavalised, saab paar tükki niisama põske pista. Algul me seda ei teadnud, aga mida tähelepanelikumalt vaadata, seda rohkem nägime eri toodete kõrval väikseid taldrikukesi, kus olid peal degusteerimiseks mõeldud tükikesed.

Eriti lahe oli see Carrefouris. Otsisin netist välja, et meie lähedal asub üks suur Prantsuse keti supermarket ning kuna olime enne lugenud, et Taiwanis müüakse ka hapukoort, siis läksime seda sinna otsima. Etterutates võib öelda, et hapukoort me ei saanud. Maitsestamata jogurtit ainult. Pood oli nagu Prisma – et seal müüdi lisaks toidule ka riideid, autokumme, triikimismasinaid jne. Kõige huvitavam oli minu jaoks kuivatatud asjade lett. Seal oli kümneid ja kümneid soolaseid ja magusaid, vürtsikaid ja mahedaid kuivatatud asju. Palju meile tuttavaid asju, nagu ploomid, jõhvikad, rosinad, pähklid, aga palju ka tundmatut. Ja seal oli samamoodi iga kastikese ees väike maitsmisetopsike. Käisin seal ringi ja uudistasin. Eriti meeldivad mulle wasabiga-maitsestatud ja asjad ning röstitud-kuivatatud pruunid oad olid ka megahead. Isegi kuivatatud liha.

Veel põnevam oli aga valmistoitude osakond. Ise sai võtta umbes 40-t erinevat toitu, sealhulgas kana, liha, kapsaid, vetikaid ja.... no ma tõesti ei tea kõiki neid asju. Keele tundsime aga ära ning Troim ostis kohe ühe keele ka. Et siis Ttaiwani keel ka ära proovida. Soolaste toitudega on seal aga natuke 50-50%. Kunagi ei tea, kas see soolane asi on tegelikult magus või mitte. Neile kangesti meeldib teha lihad ja asjad mingite kastmetega magusaks ning niimoodi ei taha need söögid meil üldse alla minna. Mingi kuivatatud kala maitses ka niimoodi nagu oleks paksu tuhksuhku kihiga ülepuistatud.

Paari päevaga hakkasime juba Taipeiga ära harjuma. Enam ei tulnud näiteks metroojaamas kolm korda valest august välja, avastades, et oleme taas samal pool teed ning valgusfoori taga passimine oli ka juba okei. Üritasime üldse võimalikult vähe maa all ringi käia, kuna seal kadus suunataju ära ning läksime ainult närvi, et ei suuda orienteeruda. Tee pealt aga tihtipeale jalakäijad üle sõidutee ei saanudki, nii et siis tuli ikka treppidest üles-alla ronida.

Veel hakkasid Taipeis silma eriti vanad ja kulunud motikad. Nagu müüks Vietnam oma vanad motikad siia. No tõesti, Taiwani omad olid palju väiksemad ja väga, väga kulunud. Nha Trangis kõik kogu aeg putitavad ja hoolitsevad oma rollerite eest. Keegi ei sõida ringi mingi musta ja logu asjaga.

Taipeist sõitsime 4. aprillil lõunasse Tainani. Tainan asub umbes 300 km kaugusel ning sinna saab kõige mugavamalt high speed rail rongiga. Pilet maksis 35 eurot, aga rong oli ka megamugav ja moodne, kihutasime 297 km/h ning kohale jõudsime 1 tunni ja 42 minutiga.

Tainanis saime kokku ühe kõige uskumatu inimesega maailmas – Buddha!